The Process

תהליך קבלת תרומת ביצית

ההחלטה להביא ילד לעולם באמצעות תרומת ביצית היא צעד משמעותי וחשוב.

אם את עומדת להגשים את חלומך להיות אמא בעזרת תרומת ביציות מתורמת ישראלית, יש מספר דברים שחשוב שתדעי לקראת כניסתך לתהליך. נכון להיום, זמן ההמתנה לתרומת ביציות יכול להיות ארוך, לאור העובדה שיש פחות תורמות מאשר נתרמות הזקוקות לביציות.

 

איך מתחילים את התהליך ומה צריך לצפות מההליך הרפואי? כל המידע בהמשך העמוד.

תנאי הסף ומילוי טפסים

על מנת שיאשרו אותך כנתרמת ישנם מספר תנאי סף בהם את נדרשת לעמוד כגון: גיל, מצב רפואי ועוד... בנוסף, עלייך למלא טופס "בקשה לקבלת תרומת ביצית" וטופס "הסכמה להכללת פרטים אישיים במאגר המידע ובמרשם היילודים".

אישורים רפואיים

בשלב זה תתבקשי לספק אישור רפואי על מצבך הבריאותי ולבצע בדיקות בהתאם להנחיית הרופא מיחידת ההפריה. לאחר מכן יעביר הרופא את פרטייך (לאחר שוידא שאת עומדת בתנאי הסף לקבלת תרומת ביצית) למאגר המידע במשרד הבריאות.

בדיקת התאמה

לאחר שוועדת האישורים תאשר את התורמת, תתבצע בדיקת התאמה ביניכן. בבדיקה זאת הנתונים של שתיכן מוזנים לתוכנה מיוחדת של משרד הבריאות המאשרת שאין קרבה משפחתית ושהתורמת אינה נשואה, כפי שמחייב החוק.

ההליך הרפואי

על מנת להכין את רחמך להחזרת הביציות המופרות, תקבלי טיפול עם טבליות הורמונליות המכילות אסטרוגן, שתפקידן לעבות את רירית הרחם ולהכין אותו לקליטת העוברים המוחזרים (טריים או מוקפאים).

באמצעות בדיקת דם פשוטה שתתבקשי לבצע 14 יום לאחר שהוחזרו לגופך הביציות המופרות, תתבשרי האם התהליך הצליח, וההיריון המיוחל הושג.

מידע כללי

כדי שתאושרי כנתרמת, עליך להיות בין הגילאים 18-54, אשר עקב סיבות רפואיות הוגדרת כמי , שאינה יכולה להתעבר מהביציות שבגופה, או שיש לה בעיה רפואית המחייבת שימוש בביציות של אישה אחרת כדי להיכנס להיריון.

גם לתורמת בה תבחרי ישנם מספר תנאי סף בהם היא חייבת לעמוד: עליה להיות אישה צעירה, בין הגילאים: 21-35 , בריאה ללא מחלות רקע, חיה בישראל, לא נשואה וללא קרבת דם אליך או אל בן זוגך. בעבר, הותר לנשים ישראליות לתרום ביציות רק אם הן נמצאות בתהליך IVF (טיפולי פוריות) בעצמן. חוק תרומת ביציות משנת 2010 מאשר גם לנשים שאינן בתהליכי פוריות לבחור להיות תורמות, במידה והן עומדות בתנאי הסף המוזכרים לעי”ל.

נכון להיום, זמן ההמתנה לתרומת ביציות מתורמת ישראלית יכול להיות ארוך, לאור העובדה שיש כמות גדולה משמעותית של נתרמות הזקוקות לביציות מאשר תורמות בפועל. המודעות וההיענות בקרב נשים ישראליות להתנדב לתרום נמצאת אמנם בעלייה, אך עדין אינה מספקת את הביקושים לתורמת מקומית.

הסיבות המרכזיות לביקוש העולה לתורמת ישראלית קשורות לתחושת הביטחון של כל המעורבים, שכן התהליך מתבצע  תחת פיקוח משרד הבריאות הישראלי. נקודה מהותית נוספת היא העובדה שהצוות המקצועי נפגש באופן אישי עם התורמת ומתרשם ממנה באופן בלתי אמצעי, ולא רק מתוך חומר כתוב שנשלח מחו”ל.

לבנק הזרע של הרצליה מדיקל סנטר, מאגר תורמות מקומיות והוא פועל להגדלתו במטרה לתת מענה מספק לביקושים. אנשי המקצוע מומחים בטיפול הן בתורמות והן בנתרמות המקבלות מטרייה שירותית מקיפה לכל הצרכים לאורך כל התהליך.

רכישת תרומת ביציות - איך זה עובד?

  • עליך למלא טופס ‘בקשה לקבלת תרומת ביצית’, לצרף חוות דעת רפואית מרופא נשים ומרופא משפחה, המאשרת כי קיימת הצדקה לקבלת תרומת ביציות, ולהעביר את הבקשה והמסמכים אל הרופא האחראי ביחידה להפריה החוץ גופית בהרצליה מדיקל סנטר.
  • בנוסף, תתבקשו את ובנן זוגך, לחתום על ‘טופס הסכמה להכללת פרטים אישיים במאגר המידע ובמרשם היילודים’. מדובר בשני מאגרים חסויים, הנמצאים במשרד הבריאות ובבית המשפט ומטרתם למנוע נישואין של קרבת דם בשגגה, כאשר הצאצא יעמוד להתחתן.
  • תתבקשי להמציא אישור רפואי על מצבך הבריאותי ולבצע בדיקות שונות, בהתאם להנחיית הרופא מיחידת ההפריה, ביניהן: בדיקות מעבדה, בדיקות שד, בדיקת E.K.G ועוד.
    בנוסף, מומלץ שגם בן הזוג שלך יעבור את כל הבדיקות הגנטיות המתאימות.
  • הרופא ביחידת ההפריה יעביר את פרטיך (פרטים אישיים שלך ושל בן זוגך, טופס הסכמה להכללת הפרטים שלכם במאגר המידע ובמידה ואינך נשואה לבן זוגך, יצורף מסמך המאשר את הסכמתכם להפריה חוץ גופית) למאגר המידע במשרד הבריאות, לאחר שבדק ווידא שאת עומדת בתנאי הסף לקבלת תרומת ביציות על פי חוק.
  • תהליך בחירת תורמת הביציות מתרחש בשיתוף מתאמת מוסמכת של בנק הזרע. תקבלי מידע הכולל מאפיינים חיצוניים, ביניהם: גיל, גובה, משקל, צבע שיער, צבע עיניים, צבע עור, פרופיל בריאותי, השכלה ועוד, מצב בריאותי והתרשמות הצוות מהפגישה עם התורמת. חשוב שתדעי כי התורמת תישאר אנונימית בכל בהווה ובעתיד.
  • לאחר אישורה של התורמת על-ידי וועדת האישורים, תתבצע בדיקת התאמה ביניכן. מהי בדיקת התאמה? הנתונים של שתיכן מוזנים לתוכנה מיוחדת של משרד הבריאות (שבודקת בשלב זה את התאמת תורמת אליך ולעוד נתרמות פוטנציאליות) המאשרת שהתורמת הינה בת דתך, שהיא אינה קרובת משפחה שלך או של האב הגנטי ושהיא אינה נשואה, כפי שמחייב החוק.
    פניה לוועדת חריגים תתבצע במקרים שהתורמת ואת אינן עונות על תנאי ההתאמה: קרבה משפחית, דת או תורמת נשואה.

ההליך הרפואי בעת קבלת תרומת ביצית

כפי שציינו קודם לכן, על מנת להכין את רחמך להחזרת הביציות המופרות, תקבלי טיפול עם טבליות הורמונליות המכילות אסטרוגן, שתפקידן לעבות את רירית הרחם ולהכין אותו לקליטת העוברים המוחזרים.

החזרת עוברים טריים: לצורך כך, יש לתאם ולסנכרן בין מועד בשלות הביציות ושאיבתן מהתורמת, לבין בשלות רירית הרחם שלך לקבלת העוברים.  בהתאם לאופי המחזור וגילך, ניתן לבצע החזרה בזמן מחזור טבעי או בשילוב של תמיכה הורמונלית.

החזרת עוברים מוקפאים: בדומה לעוברים טריים, ניתן להחזיר עוברים קפואים במחזור טבעי, העוברים המוקפאים יכולים להיות מוחזרים במחזור טבעי שלך, או במחזור שבו מתבצעת הכנה של רירית הרחם, באמצעות מתן הורמונים הגורמים לגדילה תקינה של רירית הרחם. הטכנולוגיה הקיימת היום להקפאה מהירה של הביציות המופרות מאפשרת הישרדות גבוהה לאחר ההפשרה. לאחר ההחזרה, יתכן צורך בתמיכה הורמונלית, הנקבעת על ידי הרופא המטפל בהתאם לאינדיקציות רפואיות.

אין כיום הבדל משמעותי בשיעורי ההריון בין החזרת עובר טרי או קפוא.

באמצעות בדיקת דם פשוטה שתתבקשי לבצע 14 יום לאחר שהוחזרו לגופך הביציות המופרות, תתבשרי האם התהליך הצליח, וההיריון המיוחל הושג.

חשוב לדעת:

בהרצליה מדיקל סנטר ישנה אופציה להקפאת ביציות איכותיות מהתרומה שקיבלת למען להריונות נוספים בעתיד.

לתורמת שמורה הזכות להתחרט גם לאחר שנשאבו הביציות מגופה, עד השלב שבו הופרו. מרגע זה, הן נחשבות לעוברים, ושייכות לך ולבן זוגך.

כמה כסף תורמת ביצית מקבלת?

תתבקשי לשלם לבית החולים, שמעביר לתורמת את הפיצוי הכספי לתרומתה.

גובה האגרה עומד על 10,787 ₪.

התשלום משלום לפני שאיבת התורמת. בנוסף, עליך להמציא התחייבות כספית מקופת החולים שלך למימון תהליך ההפריה.

חץ כלפי מעלה
חזרה למעלה
להשארת פרטים וקבלת מידע נוסף לחצו כאן
Whatsapp